Pro vyšší ROI z Adwords chtít nestačí!

Martin Blaha — 18. Duben 2018
Google Adwords je jeden z nejvíce rozšířených performance nástrojů v digitalu. Každý “online podnikatel” se již s termíny jako Adwords, PPC nebo ROI setkal. A zkoušel optimalizovat.

Google Adwords je jeden z nejvíce rozšířených performance nástrojů v digitálním marketingu. Prakticky každý “online podnikatel” se již s termíny jako Adwords, PPC nebo ROI setkal. A zkoušel optimalizovat.  

Optimalizace kampaní je z hlediska nákladů (peníze, čas) dost náročný podnik, kde není vhodné dělat velké množství chyb. Klíčem je soustředit se na vhodné metriky. Zkusím sepsat pár poznatků, které ze svého pohledu považuji za důležité při cestě za lepším ROI.

Konverze

Základem musí být správné nastavení a počítání konverzí. Nezáleží jestli vložíte konverzní pixel na děkovací stránku, naimportujte konverze z elektronické obchodu z Google Analytics nebo si vytvoříte vlastní cíle pro klíčovou akci. Důležité je hlavně něco nastavit. A správně nastavit.

Díky konverzím (a jejich hodnotě) dokážete relativně snadno vyhodnotit, jaká kampaň nebo klíčové slovo je rentabilní a má pro vaše podnikání význam. Při hodnocení jednotlivých slov je vhodné mít dostatek dat (=nechat kampaně běžet nějakou rozumnou dobu), protože rozhodování na základě několika dnů může napáchat více škody než užitku.

Vylučující slova

Konverze měříme, super. Kampaně již nějakou dobu běží, takže máme data pro vyhodnocení. Kouzelné místo pro získání lepšího výkonu kampaní se jmenuje “vyhledávací dotazy”, kde najdete veškerá slovní spojení, díky kterým na vaše reklamy někdo kliknul a dorazil na web (ideálně udělal konverzi). Naopak jsou zde i slova, která z dlouhodobé pohledu nemají pro váš byznys žádný kladný význam nebo jsou úplně mimo téma.

 Jsem umělecká kovárna v Příbrami a mezi vyhledávacími dotazy vidím spojení jako “Hospoda na kovárně” nebo “Honza Kovář Příbram”, které mi už stihly utratit část rozpočtu. Tato slova se musí bez milosti vyloučit. To jen pro ilustraci.

Landing pages

Kampaň je pouze nástroj, který zákazníka přivede na web. Sebelepší kampaň bez dobrého “supportu” nebude nikdy dobře fungovat, i kdyby Vám ji optimalizoval Filip Volenec. Důležité si je uvědomit, kam vaše kampaně vedou.

Stačí se držet základních pravidel pro dobrou LP:

  • responzivita (mobil friendly)
  • rychlé načítání
  • relevantní obsah
  • vhodná struktura
  • cíl-konverze (cta button)

Skóre kvality

Používáte relevantní klíčová ke vstupní stránce a opačně? Metriky “skóre kvality” vám pomůže najít odpověď. Nízké skóre kvality totiž způsobuje vyšší cenu za proklik (CPC) oproti konkurenci, což jsou často velmi zbytečné náklady navíc. Tak proč to nezkusit dělat o trochu lépe, že?

Jak vlastně skóre kvality funguje, jak se určuje a další informace si můžete přečíst v tomto starším článku.

Pozn.: Pro viditelnost této metriky je nutné přidat v klíčových slovech sloupec “Skóre kvality”.

Míra prokliku (CTR)

Míra prokliku vaše ROI přímo neovlivní. Existuje spousta příkladů, kdy slova s vysokým CTR nemusí nutně vést ke konverzi. Nicméně budeme předpokládat, že taková slova v účtu moc nemáme.

Po první fázi už skoro nepoužívám volnou shodu (vlastně ji ani moc nepoužívám v první fázi). Každopádně jde o to mít pod kontrolou každé slovo, které spouští reklamu (viz vylučující slova) a alespoň okrajově určitě řešit i CTR metriku. Já mám jednoduché pravidlo - většinu slov s CTR pod 2% a 0 konverzemi mažu nebo je (v případě jejich potenciálu) odkládám jinam a dělám pro ně speciální kampaně s inzerátem na míru.

GDN

Chybně nastavené kampaně v obsahové síti mohou často za horší výkon celého Adwords účtu. Prvním krokem je dívat se na kampaně odděleně a podle jejich cíle. Když Váš cíl není prodej, ale budovat brand a ukázat reklamu co největšímu počtu relevantních lidí, tak Vás konverze moc nezajímají. Nicméně!

Vysoké číslo impresí určitě neznamená, že kampaň je super. Já opět používám jednoduchý model, kdy jedno komplexnější téma (klíčové slovo, zájem, rmkt seznam) = jedna kampaň, jeden cíl, jeden vizuál, jedna landing page. Nemám žádný univerzální návod, jak správně nastavit GDN - vše vychází z potřeb kampaně, zkušeností a hlavně selského rozumu.

Martin Blaha
Šéfuje marketingu

Mladý, krásný, úspěšný. Martin je srdcem datař a věří hlavně na výkon. Věnuje se převážně tvorbě strategií a hledání nových digitálních cestiček. A vede celý marketing v New Logic.

Chcete vědět více?
Ozvěte se nám na info@newlogic.cz

Přihlašte se
k našemu newsletteru.

Děkujeme, nyní jste přihlášení k newsletteru!
Jejda, něco se nezdařilo, možná už je váš email přihlášený
Obchodní oddělení+420 776 872 777
Kontaktní e-mailinfo@newlogic.cz