Skóre kvality a vliv na CPC

Martin Blaha — 21. Září 2015
Věřím, že každý uživatel Google Adwords už alespoň zaslechl, že existuje něco jako "skóre kvality", které "nějak" ovlivňuje cenu a pozici při zobrazování reklamy. Ovšem ne každý už možná ví, které metriky právě skóre kvality ovlivňují.

Věřím, že každý uživatel při správě PPC kampaní  v Google Adwords už alespoň zaslechl, že existuje něco jako "skóre kvality", které "nějak" ovlivňuje cenu a pozici při zobrazování reklamy. Ovšem ne každý už možná ví, které metriky právě skóre kvality ovlivňují.

 

Pro přehledné zjištění skóre kvality u všech klíčových slov je nejjednodušší si v Adwords přidat nový sloupec "Skóre kvality". Ten najdete ve Sloupce > Atributy > Skóre kvality.

V záložce "klíčová slova" si vyberte možnost "Sloupec" a "Upravit sloupec".

Vyberete metriku "Atributy" a sloupec "Skóre kvality", který přidáte. Všechny změny uložíte tlačítkem "Použít".

 V přehledu klíčových slov se poté ukáže sloupec se "skóre kvality", kde vidíte aktuální hodnoty.

 

Co vše ovlivňuje skóre kvality?

Oficiální úplný vzorec pro výpočet je tajný, bohužel. Google svůj algoritmus nikde nezveřejňuje, ale prozradil, na jaké faktory se u reklam pří výpočtu skóre zaměřuje. Tyto uveřejněné faktory jsou zásadním principem při optimalizaci kampaní a je důležité je znát a brát v potaz.

 

Rozhodující faktory pro vyhodnocení kvality vaší reklamy:

-historie účtu
- historická míra prokliku klíčového slova - tedy čím lepší bude historické CTR klíčového slova (podíl zobrazení reklamy a prokliků), tím to bude mít pozitivnější vliv na skóre kvality.
- historická míra prokliku viditelné adresy URL v reklamní sestavě -   stejný princip jako u klíčových slov. Čím lepší bude historické CTR reklam, tím to bude mít pozitivnější vliv na skóre kvality.
- historický výkon klíčového slova na konkrétní vyhledávací dotaz na Googlu pro všechny inzerenty
- vzájemná relevance klíčového slova a obsahu reklamy
- vzájemná relevance klíčového slova a vyhledávacího dotazu
- kvalita vstupní stránky (relevantní a originální obsah)
- výkon účtu v určeném geografickém regionu - objem vašich inzertních  aktivit a nákladů v dané lokalitě oproti konkurenci.


Skóre kvality a jeho úspěšnost se rozlišuje ve 4 úrovních
- hodnocení 1–4 = velmi nízké skóre = reklamy se zobrazují irelevantně  a náklady tak nejsou efektivní
- hodnocení 5–7 =  průměrné skóre = reklamy se zobrazují relevantně,  ale stále je co zlepšit
- hodnocení 8–9 = skóre nadprůměrné = optimalizace reklam je velmi  dobrá
- hodnocení 10 = nejvyšší možná hodnota skóre kvality = absolutní  úspěch

 

Na co tedy dbát, aby se skóre kvality zlepšilo?

K reklamních textům by měla patřit co nejvíc relevantní klíčová slova, která se vyskytují i v samotných textech reklamy, a zároveň v obsahu webových stránek, na které inzerci směřujete. Reklama by měla vždy mířit na relevantní stránku / podstránku vašeho webu. Klíčová slova v reklamním textu a na webu by se měla v ideálním případě shodovat, jinak už z podstaty vzorce nikdy nedosáhnete vyšší skóre kvality. Klíčová slova a obsah reklamy i webu jsou faktory, které můžete snadno ovlivnit, s historií toho ale moc neuděláte, ta přijde až časem.

 

Co Vám naopak vůbec nepomůže, je změna shody klíčových slov. Skóre kvality se počítá pouze z přesné shody a Google se všemi ostatními keywords počítá, jako by byly v přesné shodě. Pokud chcete některá klíčová slova s nízkým skóre kvality smazat, abyste zlepšili celkové výsledky, tak to děláte zbytečně.  Systém si ono klíčového slovo i přes smazání pamatuje a stále ho zahrnuje do výpočtů hodnocení.

Zde pomůže pouze delší historie, tedy čím dál v čase od smazání “nehodícího se” slova jste, tím menší váhu mu systém při hodnocení reklamy dává. Jednoduše řečeno, v tomto případě je dlouhý čas váš přítel.

Historické CTR (click through rate) u klíčových slov se bere jako vážený průměr, takže nová slova (několik dnů/týdnů) mají větší váhu než ta starší a slova smazaná před rokem mají váhu na celkové CTR prakticky minimální.

 

Shrňme si to na závěr

Hodnota skóre kvality je tedy velmi důležitá metrika. Zaměřte se na co nejvyšší možné hodnocení svých reklam a tuto metriku rozhodně nepodceňujte. Pomůže Vám k dosažení lepších pozic na stránce, a tím pádem můžete očekávat i vyšší proklikovost za nižší ceny (CPC) a lepší konverzní výsledky. Všímejte si a starejte se o své kvality skóre. Pokud ho má konkurence lepší, těžko ji předběhnete.

Vždy je nutné se již při sestavování reklamních textů a klíčových slov nad vším zamyslet. Připravit si jasnou strategii a stanovit si cíle.Ta chvilka času se Vám v budoucnu určitě vyplatí. Uvidíte ;)

“Ono sice online strategie na míru může znít jako klišé, ale bez toho zkrátka nejde

 

 

Martin Blaha
Šéfuje marketingu

Mladý, krásný, úspěšný. Martin je srdcem datař a věří hlavně na výkon. Věnuje se převážně tvorbě strategií a hledání nových digitálních cestiček. A vede celý marketing v New Logic.

Chcete vědět více?
Ozvěte se nám na info@newlogic.cz

Přihlašte se
k našemu newsletteru.

Děkujeme, nyní jste přihlášení k newsletteru!
Jejda, něco se nezdařilo, možná už je váš email přihlášený
Obchodní oddělení+420 776 872 777
Kontaktní e-mailinfo@newlogic.cz