Obsah je král! Ale co to vlastně konkrétně znamená?

lenka
Daniel Gottwald

Každý, kdo se alespoň okrajově zajímá o online marketing a optimalizaci webů, tak už jistě slyšel ono všeobjímající heslo: „Obsah je král – content is a king“. Je to jakási mantra, která má vyřešit klesající návštěvnost a poptávky na webu, ale co to vlastně konkrétně znamená?

V tomto článku se pokusím na základě veřejně dostupných zdrojů nastínit, jak by mohla taková obsahová strategie probíhat. Protože jedna věc je mluvit o potřebě tvořit kvalitní obsah a druhá věc je, jak takový kvalitní obsah má vypadat. Na internetu je spousta zajímavých tipů, jako např. Jak „užitečný obsah“ pomáhá k získávání odkazů nebo Ach ty SEO texty, kde se mimo jiné dovíme, že obsah nejsou jen texty, ale také např. obrázky, videa, infografiky, prezentace, atd.

Vezmeme to tedy od začátku a položme si otázku: „Proč vlastně tvořit kvalitní obsah?“

Na to je jednoduchá odpověď: „Protože kvalitní obsah je odpovědí na nějaký druh otázky, kterou uživatel zadává do vyhledávače. To znamená, že pokud poskytujeme nějaké potřebné informace, rady, užitečné aplikace, nebo jen předvádíme něco, co jinde nemají – tak nás vyhledávače brzo objeví a začneme se zobrazovat na relevantní fráze vysoko ve vyhledávačích. Nemusíme pracně shánět odkazy a dělat časově náročný linkbuilding, protože uživatelé na nás budou odkazovat sami.“

Je mylná představa, že dobrý obsah je jen o dobře napsaném textu. Obsah je totiž králem pouze v případě, kdy sdílíme nějaké zajímavé informace, něco, co jiní nemají. Nemusíme být spisovateli, aby náš blog nebo web lidé sdíleli. I autorita online marketingu Marek Prokop nám potvrdí, že Dobrý obsah nejde napsat, důležité jsou informace, myšlenky, řešení. Poskytněte kvalitní obsah.

 

Jak ale takový dobrý a přínosný obsah vytvořit?

Nejprve je dobré se zamyslet a říct si: „Proč ten web nebo blog vlastně dělám? Jaká je moje cílová skupina čtenářů, návštěvníků?“

Uvedeme si konkrétní příklad: Jsem prodejce bio výrobků a zdravé výživy. Potřebuji vytvořit eshop, abych mohl prodávat svoje zboží na internetu. Udělám si krátkou analýzu a zjistím, že moje cílová skupina jsou především ženy ve věku 22-45 let, vzdělané, mají rodinu a vyšší příjmy. Z těchto poznatků musí vycházet všechny další úvahy o tom, jak by měl budoucí eshop vypadat a jaký by měl být vytvořen obsah.

Zásadní chybu kterou dělá mnoho klientů je, že se snaží vytvořit webové stránky podle své představy a ne podle toho, jaká je jejich cílová skupina. Ženy budou například vyžadovat jiný druh informací, jiné barvy a aplikace než muži. Jiný obsah budou očekávat vzdělaní lidé a nevzdělaní, maminky na mateřské mají více času, než manageři, kteří tráví celý den na schůzkách a konferencích. Tomu je potřeba přizpůsobit jak grafiku, funkčnost webu, tak především samotný obsah.

Když už známe svojí cílovou skupinu a máme podle toho vytvořený web, je nejvyšší čas začít důkladně promýšlet obsah. Nechat klienta, aby si sám napsal texty a agenturu, aby je následně přeoptimalizovala, je zásadní chyba, která se nemusí vyplatit. Na první pohled se může zdát, že klient ušetří peníze za copywritera, neboť kdo jiný zná přece lépe svůj produkt než sám klient, který jej prodává? Ale výsledek je většinou takový, že klient napíše dlouhé a nudné texty, které místo konverzí přinášejí spíše vysokou míru opuštění. Nemají potřebný tah na branku, správný copywriter vytvoří srozumitelný text, který přináší pouze potřebné a hledané informace pro cílovou skupinu.

Existují samozřejmě blogy, které píšou sami fandové daného oboru a ty mají obrovskou návštěvnost, spoustu sdílení a odkazů. Ale kolik klientů má reálně čas věnovat se kromě svého byznysu ještě psaní blogu? Psát blog nestačí. Je dobré si uvědomit, že svůj obor musíme milovat jako vlastní dítě. Obsah je král, ale láska je císař. Pokud píšete o něčem co vás baví a poskytujete ostatním informace, které jinde nejsou, uživatelé i vyhledávače to ocení. Příkladem budiž blog www.cuketka.cz, kde jsou sdílené zajímavé recepty a informace o jídle. Jednoduchý blog, který má jen na facebooku téměř 20 000 liků.


Nepište optimalizované texty pro vyhledavače, pište informačně hodnotné texty pro uživatele. 

Než předáme copywriterovi konkrétní zadání, je potřeba udělat kompletní a důkladnou analýzu klíčových slov, která úzce souvisí se zaměřením webu, oborem a cílovou skupinou, pro kterou web děláme. Více zde: Jak se dělá a k čemu slouží klasifikační analýza klíčových slov.

Podle analýzy napíše copywriter informačně hodnotný text, který nejen že bude přivádět konkrétní zákazníky, ale především bude plnit naše cíle, kterými můžou být objednávky, kontaktování, vyplnění formuláře, nebo jen vysoká návštěvnost a interakce s uživateli.

Ještě několik rad na závěr:

Někdy je prostě lepší si zaplatit kvalitního copywritera, než cpát peníze do nejmodernější grafiky. Když víme o čem psát a máme co nabídnout, tak máme napůl vyhráno. Důkazem je např. web „Kecykveci.cz“, který se vyjadřuje k různým tématům, mimo jiné i k tomu: Jak vytvořit kvalitní obsah, který dokáže zaujmout a generovat návštěvnost?

Nevnucujme svůj obsah jinému médiu nebo autoritě, je to zbytečně drahé a krátkodobé řešení. Staňme se sami autoritativním médiem, které má svoje publikum. Znamená to hodně práce, času, ale výsledek je dlouhodobý a vyplatí se.

Ve skutečnosti nestačí jen psát dobrý obsah, ale především budovat vztahy s internetovou komunitou. „Nepišme, co chceme psát, pišme to, co chce číst naše cílová skupina“. Důležitá je komunikace a reakce na komentáře pod články, komunikace přes sociální sítě a sdílení na vhodných informačních kanálech. Obsah není král, důvěra je král - Content Isn’t King. Trust Is King.

Většina z nás už je alergická na marketingové texty, které manipulují, přesvědčují a vnucují, že danou službu potřebujeme. S neustálým opakováním klíčových slov na stránce, které má oblbnout vyhledavače, jen odrazují další potencionální zákazníky. Návštěvnost pocházející z dané fráze je minimální a konverze téměr žádné. Proto je lepší nabízet něco, co konkurence nemá a nevnucovat se, návštěvnost a konverze přijdou přirozenou cestou.



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.