SEO dříve a dnes

seo
Daniel Gottwald

SEO - optimalizace webu jak byla vnímána ještě v nedávné době, byla zaměřená především na vyhledavače. Cílem bylo zaregistrovat web do mnoha katalogů, vyměnit nějaké odkazy v patičkách, občas koupit nějaký ten odkaz a nakonec psát komentáře do všech možných i nemožných fór, nejlépe s minimálním úsilím, a co zajímá samotného uživatele, šlo někam do pozadí.

Dříve to možná fungovalo, stačilo tomu věnovat pár hodin, nastrkat odkazy, kam to jen šlo a nějaký ten výsledek se za čas objevil. Zpravidla web vyskočil ve vyhledavačích nahoru na použitá klíčová slova a nějakou chvíli se tam držel, než přišel jiný snaživec, který registroval ještě více katalogů, psal více komentářů, více spamu. Skutečně se dalo mluvit o předvádění naběhnutých svalů, kdy si jednotliví webmasteři nebo seo kouzelníci snažili dokázat, kdo bude mít větší ráži zbraní.

Dneska to je už trochu jinak

Dnes je však situace značně odlišná. Pracovalo se na tom již dřív, ale zlom nastal zhruba v době, kdy Google přišel se svojí zoologickou zahrádkou a vypustil pandu a tučňáka. Ty se postarali o to, aby podobné weby zapadly do historie špatně povedených vtipů, stejně jako se dnes koukáme na hrdiny akčních filmů 80. let, Arnold a Chuck ať mi holt odpustí.

Dnes je kladen důraz na kvalitní weby po stránce obsahové i odkazové. Upřednostňovány jsou weby, které by uspěly i v reálném světě, jsou to prostě weby které se líbí nejvíce lidem, a proto na ně odkazují. Protože vyhledavače se snaží simulovat skutečný svět. No zní to sice hezky, ale realita to bohužel ještě není, nicméně musí se pánům programátorům z Googlu nechat, že udělali velký kus práce, no v Seznamu si zatím tolik pochvaly nezaslouží, ale dejme jim šanci:)

Do portfolia kvalitních odkazů kromě preferovaných odkazů z článků, blogů a autoritativních webů přibyly také sociální sítě, a ať už jsou odkazy follow nebo nofollow, mají svůj význam. Vyhledavači Google se nyní daří, že je skvělým šiřitelem zajímavého obsahu, a proto je tak těžké ho oklamat a snažit se ve vyhledávání šířit nějaký nezajímavý nebo čistě komerční obsah, nicméně kde je poptávka, musí existovat i nabídka. To je možná rada pro budoucí podnikatele, nechtějte po nás, abychom propagovali výrobek či službu, kterou nikdo nechce, nejsme kouzelníci.

Zásadní změna která nastala je přesun od toho technického SEO k optimalizaci pro uživatele. Proto je zbytečné snažit se neustále honit nějaké pozice ve vyhledavačích, když máte desítky dalších kanálů pro šíření obsahu nebo značky. Co by se stalo, kdyby najednou přestaly fungovat vyhledavače? Kde všude vás můžou vaši zákazníci najít? Pokud na druhou otázku nedokážete odpovědět, tak je evidentně něco špatně. Existují vyhledavače zboží, firmy.cz, mapy, videa, sociální sítě, blogy, odborné weby, magazíny a mnoho dalších míst pro propagaci, tak proč se na SEO nedívat trochu více komplexně. Propagací napříč internetem se zabývá Inbound marketing.


SEO už není jen o klíčových slovech

Linkbuilding se pomalu mění na brandbuilding, protože je důležitější propagovat značku vašeho podniku nebo výrobku. K čemu vám bude, že jste první na nějakou frázi ve vyhledavači, když si lidé ani nepamatují název vaší značky. Při příštím hledání už do vyhledavače nezadají nějakou frázi, ale konkrétní název značky, kterou si zapamatují a znají jí z pozitivních recenzí uživatelů nebo ze zajímavého videa, tak proč se nechat převálcovat konkurencí na něčem tak evidentním?

Ještě myšlenka na závěr. SEO agentury se můžou snažit, jak chtějí, ale žádné SEO techniky nedokážou vykouzlit, aby váše služba nebo výrobek byly lepší, než skutečně jsou. Můžete přivést na web tisíce návštěvníků, ale o tom aby se z nich stali zákazníci rozhoduje mimo jiné unikátnost služby, lokality, ale především cena.

Líbil se vám článek? Napište komentář nebo s námi diskutujte na sociálních sítích.



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.