Gamifikace eshopu

26. Červen 2019
Gamifikace je relativně nové slovo, ale princip gamifikace je všude kolem nás odjakživa. Jde o zavádění herních, zábavních prvků a mechanik do neherního prostředí.

Gamifikace je relativně nové slovo, ale princip gamifikace je všude kolem nás odjakživa. Jde o zavádění herních, zábavních prvků a mechanik do neherního prostředí. Dnes je na každém kroku - veškeré sbírání bodů nebo odměn v supermarketech a obchodech, slevy za utrácení peněz, atd.


Gamifikovat se dá téměř cokoliv a s ohledem na široký záběr se zde zaměřím pouze na eshopy. Nicméně podobné principy se dají převést kamkoliv. Je jen otázkou, jak velký přínos to ve výsledku bude mít.


Dobré je si také uvědomit, že gamifikace není o hraní her. Systém gamifikace je z 75% psychologie a jen 25% herní principy. Správné uchopení techniky nám umožní zákazníka snáze zapojit do činností, které by mu jinak připadaly nezajímavé a nudné.

Proč gamifikovat v číslech:

  • 43% zákazníků utratí víc peněz u značek, kterým jsou loajální.
  • 80% zákazníků zaplatí raděii víc u eshopu s lepším servisem a průběhem nákupu.
  • 65% prodeje přichází od současných zákazníků, kteří Vás znají.
  • 5x dražší je přivést nového zákazníka než si udržet stávajícího.
  • Lepší udržení stávajících zákazníků o 5% může zvýšit tržby o 25-95%.
  • 13% více komentářů, 22% více sdílení.

Playboy: Jejich hru Miss Social hrálo přes 85% lidí více než jednou. 50% se vracelo i po měsíci. To vše vedlo ke zvýšení příjmů o 60%.

EMC2: Díky gamifikaci zvýšili množství feedbacků o 41%.

Microsoft: Díky gamifikaci zvýšili množství feedbacků 16x.

Ford Motors: Zvýšili prodej o více než 8 miliónů dolarů a zvedli počet liků na Facebooku o 600% díky gamifikovanému obsahu.

Starbucks: Zvýšil o 26% zisk a o 11% celkových příjmů díky gamifikaci.

Z těchto čísel vidíme, že udržet si stávající zákazníky, a přinutit je se vracet a držet si “love brand”, je klíčové. A gamifikace je pro tento úkol skvělý nástroj.

 

Cíle

Pokud se rozhodneme gamifikovat vlastní eshop, nejdříve je potřeba si určit, co tím chceme dosáhnout. Zdá se to snadná otázka, nicméně je potřeba si v tom udělat jasno. Všechny níže zmíněné důvody se vzájemně prolínají a pokud se zaměřím na jakýkoliv cíl, ovlivním i zbylé. Pro následné vyhodnocení je ale důležitý si zvolit hlavní cíl.

  1. Zvýšení prodeje, tržby
  2. Zvýšení loajality, oblíbenosti, věrnosti
  3. Najít nové zákazníky



Cílová skupina - metody (navržení systému)

Další bod, který nelze přeskočit, je si určit nebo zjistit cílovou skupinu. Je rozdíl gamifikovat systém pro ženy a muže, pro mladé a starší lidi atd. Na základě určení cílové skupiny se pak dá určit metody a techniky. Každý typ lidí preferuje trochu něco jiného, někdo raději sbírá body, někdo se raději chlubí na sociální síti, někdo chce být první v žebříčku…

Níže uvádím pro názornost nejčastější systémy gamifikace, které se dlouhodobě úspěšně využívají.

Po navrženém a nasazeném systému gamifikace je potřeba zpětně měřit a vyhodnocovat data, jestli se nám daří splňovat cíle. Pokud ne, budete muset celý proces zopakovat od začátku, někde jste pravděpodobně udělali chybu :)

Praktické možnosti/ tipy

  1. Pozice, úrovně
    Velmi oblíbený prvek z her. Například objemem odkoupeného zboží se mi zvedá úroveň účtu a tím získávám například lepší ceny nebo jiné výhody.
  2. Body
    Asi nejčastější systém - sběr bodů z nákupu, ze které si pak mohu koupit jiné zboží, nebo třeba získat voucher.
  3. Odznaky
    Zejména s propojením na sociální sítě a při vytváření komunity je sběr odznaků nebo ocenění taky velmi oblíbené.
  4. Žebříčky
    Kdo by nechtěl být v něčem nej :)
  5. Úkoly, výzvy k aktivitě
    Okomentuj produkt a dostaneš 10 bodů, pozvi přátele a za každého dostaneš dalších 50 bodů...
  6. Onboarding
    Důležitý systém pro nové zákazníky, kdy jsou provedeni základními kroky, které musí splnit, aby byl se systémem/eshopem seznámen. Většinou jde o jakési základní a hravé zaškolení.
Chcete vědět více?
Ozvěte se nám na info@newlogic.cz

Přihlašte se
k našemu newsletteru.

Děkujeme, nyní jste přihlášení k newsletteru!
Jejda, něco se nezdařilo, možná už je váš email přihlášený
Obchodní oddělení+420 776 872 777
Kontaktní e-mailinfo@newlogic.cz