Co web dluží Flashi?

flash
Lukáš Janeček

Když koncem července Adobe poněkud nečekaně oznámilo, že kompletně ukončí veškerou podporu Flashe počínaje rokem 2020, mnoho webových vývojářů se radovalo nad „vítězstvím“ otevřených standardů. Ale tento příběh není až tak jednoduchý, a Flash není nějaký drak, proti kterému hrdinní rytíři, bardi a čarodějové open-source technologií od začátku historie Internetu bojovali a nyní se dočkali svého vytouženého vítězství. Mnozí, pokud ne všichni, tito hrdinové totiž za svojí samotnou existenci vděčí právě „zlému“ draku jménem Flash.

Ale opusťme tuto fantasy metaforu a podívejme se na část prohlášení, které Adobe k plánovanému ukončení jednoho ze svých nejznámějších produktů vydalo:

„Tam, kde neexistoval způsob, jsme vytvořili vlastní, jako tomu bylo s Flashem a Shockwave. Po čase, jak se web vyvíjel, tyto nové způsoby byly přijaty vývojářskou komunitou, a v některých případech tvořily základ pro otevřené standardy, a staly se nedílnou součástí webu“

„Thoughts on Flash“

Když pomineme, že Adobe Flash vlastně ve skutečnosti nevytvořilo, ale pouze absorbovalo jeho tvůrce (FutureWave skrze akvizici Macromedia), tento citát je zcela bez pochyby pravdivý. Nemůže být pochyb o tom, že Flash posunul web o mnoho mílových kroků dál. Byl velmi dobře přijat mnoha vývojáři díky svým velice kvalitním tvůrčím nástrojům, a především vypadal identicky bez ohledu na to, v jakém prohlížeči či na jaké platformě se zobrazil (něco, s čím jakožto vývojáři webů stále bojujeme). Flash také hnal kupředu přerod webu  od textových nudných stránek v prostředí plné interaktivních aplikací, jako byly hry, přehrávání videí, streamování, či asynchronní načítání obsahu skrze Flash Remoting. A zatímco všechny tyto věci jsou nyní již součástí prohlížečů a různých webových standardů, jako například HTML5 (které výslovně vzniklo jako přímá konkurence pro Flash), za svojí existenci mohou děkovat právě Flashi a jeho velkému rozšíření.

Krátce po vydání známého textu „Thoughts on Flash“ od Steva Jobse, který podle mnohých byl prvním krokem ke smrti Flashe (i když se ve skutečnosti jednalo spíše o sebestřednou obranu uzavřeného ekosystému Apple Store, a ne o nějakou obranu open-source nebo běžného uživatele) se řada vývojářů pracujících v ActionScript (jazyk pro programování aplikací ve Flashi) po hlavě vrhla do světa JavaScriptu, a ve snaze najít způsob pracovat tak, jak byli zvyklí, začali testovat hranice a limity tohoto jazyka a webové platformy jako takové. Mnoho knihoven a frameworků, které utvářely vývoj JavaScriptu, pochází právě od těchto průzkumníků. A i když si to řada lidí nechce přiznat, právě „všemi nenáviděný“ Flash stvořil silnou komunitu vývojářů, jejichž vliv je cítit dodnes.

Flash spoustu lidí poznamenal

A i když je jedině dobře, že je Flash nyní oficiálně oficiálně na odchodu a neskomírá tak pomalou smrtí, musíme mu přiznat jeho nezapomenutelnou úlohu v jejich vzniku, bez ohledu na to, jak jsme proti němu mohli jako vývojáři roky brojit a vysmívat se webům, které na něj stále spoléhaly.

Otázkou však zůstává, co se po roce 2020 stane s řadou flashových her, experimentů, či videí, která tvoří nedílnou součást historie webu. Měly by být zapomenuty a odhozeny na smetiště dějin? Nebo by měly být zachovány prostřednictvím open-source komunity, která již aktivně shání podporu pro žádost Adobe, aby uvolnilo kód svého přehrávače pro veřejnost, aby například takovéto kusy internetové historie mohly být zachovány?

V odpovědi na otázku položenou v titulku článku, co web dluží Flashi, je zcela jednoznačná odpověď – setsakramentsky hodně.



Lukáš Janeček - Kodér

Lukáš vás naučí dělat správně responzivní projekty, využívat nejlepší technologie a nástroje a vysvětlí vám, co je při tvorbě projektů pro různá zařízení nejdůležitější. 

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.