13 důvodů, proč vám nesedí data v Google Analytics 4

Vít Rabiňák — 23. Únor 2024
Google Analytics je skvělý nástroj pro vyhodnocování chování uživatelů na vašem webu či v aplikaci. Nicméně stále má a bude mít svá omezení.

Přesná a spolehlivá data jsou zásadní pro efektivní rozhodování v oblasti podnikání. Namísto neustálého hledání dokonalých dat je klíčové mít povědomí o některých omezeních. To vám pak pomůže využívat vaše data způsobem, který je spolehlivý a odpovídá reálným podmínkám a možnostem.


Důvod 1 - Ad Blockery

V současnosti neustále roste počet lidí, kteří využívají Ad blockery. Tedy funkcionalitu webových prohlížečů, která umožňuje blokovat reklamy na webových stránkách. Tento trend je spojen s rostoucí informovaností uživatelů o bezpečnosti svých osobních dat a jejich obecnou opatrností. Důležité je vzít v úvahu, že míra využívání Ad blockerů se může výrazně lišit podle země, ve které uživatel žije. V případě podnikání v mezinárodním prostředí je proto vhodné brát tento důvod v potaz.


Důvod 2 - Chyby v Javascriptu nebo blokování Javascriptu

Při běžné integraci Google Analytics 4 je využíváno technologie JavaScript, která však může být uživatelem blokována nebo může dojít k selhání jejího spuštění. Tudíž v případě jiné technologie měření může být například transakce zaznamenána, ale v Google Analytics ji neuvidíte.


Důvod 3 - Kód pro sledování se nenahraje či vyprší doba pro spuštění

V některých případech může dojít k tomu, že se kód sledování na stránce vůbec nenahraje. Výsledek je stejný jako při blokování JavaScriptu. Jedná se typicky o případy, kdy je kód z nějakého důvodu zablokován - jiným kódem či vypršením časového limitu.


Důvod 4 - Máte špatně nasazený měřící kód GA4

Pokud máte špatně nasazený měřící kód GA4, může docházet k různým nepředvídatelným situacím. Mohou vám úplně unikat data nebo se vám bude zobrazovat pouze jejich určitá část. Nasazení měřícího kódu GA4 je proto vždy dobré otestovat - nejlépe ve více různých scénářích. Rozhodně doporučujeme otestovat především scénáře, které vedou k cílům, které jste si nastavili. Díky tomu můžete včas zjistit, že celé měření v podstatě probíhá v pořádku až na to, že u transakcí například nenačítáte produkty nebo vám některý důležitý parametr chybí.


Důvod 5 - Na některých stránkách chybí kód GA4

Typickým případem je situace, kdy pro hlavičku stránek máte více šablon, ale do jedné z nich měřící kód GA4 nevložíte. I v tomto případě proto doporučujeme vše před spuštěním otestovat - minimálně zmíněné kritické scénáře, které vedou k nějakým cílům.


Důvod 6 - Vaše GA4 měření se spustí, ale váš backendový systém selže

Jedná se o trochu netypický případ rozdílu dat. Tedy máte více dat v Google Analytics (například transakcí) než v interním systému (e-shopu).

Může k tomu dojít například tím, že kód GA je spuštěn ještě před dokončením samotné transakce. Měřící kód tedy zapíše informaci ještě před přechodem na platební bránu. Nicméně zde pořád není jisté, že člověk transakci dokončí.

Pozor, větší množství dat v GA, než je reálné, může znamenat i chybu v měření. Tedy například vícenásobné spuštění kódu. Typické je toto právě pro transakce, které obsahují duplicitní ID. 


Důvod 7 - Smazání souborů cookies či prohlížení v anonymním režimu

Cookies jsou soubory, do kterých si stránky ukládají informace pro další využít. Mohou tedy sloužit k identifikaci vracejících se uživatelů. Proto v případě, že jsou smazány, blokovány nebo je web prohlížen v anonymním režimu, tak se návštěva nemusí správně přiřadit určitému uživateli. Pravděpodobně v tomto případě nedojde k úplné ztrátě dat, nicméně je narušena jejich kontinuita.


Důvod 8 - Uživatelé mají více zařízení (a prohlížeče)

I přes to, že v poslední době je cross-device měření na vzestupu, stále čelíme výzvě, kdy není možné spolehlivě identifikovat velkou část uživatelů, kteří využívají více zařízení či různé prohlížeče.

Jednou z možností je využití user ID, nicméně to funguje především u registrovaných uživatelů.


Důvod 9 - Roboti a spamy

Spam a roboti se neomezují pouze na vaši emailovou schránku, ale existují i v rámci webových stránek a tedy často mohou být zaznamenány i měřením na webu. Sice existuje řada metod blokování, ale je to podobné jako s emaily. Tyto metody vždy fungují pouze po omezenou dobu, dokud se nenajde sofistikovanější robot či spam, který je dokáže obejít.


Důvod 10 – Různé nástroje, různé metodiky

Důležité je si uvědomit, že každý systém či nástroj má různé metodiky i technologie měření, tudíž již zde často dochází k výrazným rozdílům. Dva typické příklady jsou právě měření na straně klienta (prohlížeče) a serverové měření či měření v rámci reklamního systému (prokliky) proti reálným návštěvám (GA).


Důvod 11 – Interní návštěvnost a testování webu

Dobrý pravidlem je si označovat či přímo filtrovat interní návštěvnost a testovací návštěvnost. Určitě není žádoucí, abyste měli v GA 20 různých transakcí, protože si váš vývojář potřeboval vyzkoušet všechny možnosti kombinací dopravy a plateb. Podobná situace může nastat se samotnou interní návštěvností, kdy váš web obchodní zástupci budou používat jako katalog. Jejich chování rozhodně nebude odpovídat tomu uživatelskému.

Nicméně počítejte s tím, že i při perfektním nastavení vám nějaká ta interní návštěvnost či test proklouznou. 


Důvod 12 – Vaše parametry kampaně jsou odstraňovány

Jedním z nejčastějších důvodů, proč data sledování kampaní v nástroji GA nesouhlasí s tím, co vidíte v reálném prostředí, může být odstranění sledovacích parametrů. Existuje několik faktorů, které je důležité zvážit, abyste minimalizovali riziko odstranění těchto parametrů:

  1. Nastavení webového prostředí: Je klíčové zajistit, aby nastavení vašeho webu nepřímo odstraňovalo sledovací parametry při uživatelově vstupu na stránku.

  2. Validní nastavení parametrů: Ujistěte se, že sledovací parametry jsou validně nastaveny a odpovídají požadavkům kampaně.

  3. Problém třetích stran: Bohužel, pokud dochází k odstranění sledovacích parametrů na úrovni třetích stran, řešení tohoto problému může být složité a může být mimo vaši kontrolu.


Důvod 13 – Nemáte správně nastavené nové parametry Consent Mode V2

Od března musí všechny weby, které používají k měření služby od Google, implementovat nový druh souhlasu se sběrem dat Google Consent Mode V2. Pokud nové dva parametry neimplementujete, můžete přijít o velkou část dat, data mohou být zkreslená nebo nesprávné. Více se o celé problematice nového souhlasu i s tipy, jak se na něj připravit, dočtete v našem článku Jak se připravit na Google Consent Mode V2.

Je důležité pravidelně kontrolovat nastavení sledovacích parametrů a spolupracovat s týmem odpovědným za správu webového prostředí, abyste zajistili konzistentní sledování kampaní.

Vít Rabiňák
PA Specialist Teamleader
Chcete vědět více?
Ozvěte se nám na info@newlogic.cz

Přihlašte se
k našemu newsletteru.

Děkujeme, nyní jste přihlášení k newsletteru!
Jejda, něco se nezdařilo, možná už je váš email přihlášený
Obchodní oddělení+420 776 872 777
Kontaktní e-mailinfo@newlogic.cz