Je lepší e-shop na míru, nebo krabicové řešení?

Vít Rabiňák — 28. Červen 2024
Přemýšlíte o tom, že byste rádi začali prodávat přes e-shop, nebo už jste dokonce jeho vlastníkem? V takovém případě jste museli vyřešit otázku, jaké řešení pro e-shop využít.

Zjednodušeně lze říci, že existují tři typy řešení: 

Každá z výše uvedených možností má své určité výhody i nevýhody. Velmi často také záleží na tom, v jaké fázi se aktuálně nachází vaše podnikání. Na rozjezd sice může stačit krabicové řešení, ale pokud má e-shop růst, rozšiřovat se a být dlouhodobě konkurenceschopný, řešení přímo na míru je vhodnou variantou. V článku proto naleznete výhody a nevýhody pro nabízená řešení, a také ujasnění, kdy je e-shop na míru pro e-shopy nezbytným krokem vpřed.

👉 Podívejte se, pro koho jsme řešení na míru vytvořili

Unikátní funkcionality

Jedním z hlavních a nejvíce relevantních důvodů, proč se vydat cestou vlastního e-shopového řešení, je právě možnost či nutnost mít unikátní funkcionality. 

Dobré je si však ověřit, že unikátní funkcionality opravdu potřebujete a na trhu neexistuje někdo, kdo vámi požadované věci již nenabízí. Vývoj unikátních funkcionalit není úplně jednoduchá věc. Musíte se připravit na to, že bude nutné zpracovat opravdu dobré zadání, následně bude třeba hodně testování a případně i úprav po spuštění.

Co si představit pod unikátními funkcionalitami:

  • Konfigurátor produktů
  • Filtrace s možností doporučovat produkty na základě velkého množství kritérií
  • Virtuální zkoušení produktů
  • Interaktivní nákupní průvodce

Specifické integrace

Jednou z velkých výhod prodeje přes internet je možnost značnou část procesů automatizovat a různá data si předávat mezi systémy bez zásahu člověka. K tomu slouží různá napojení (integrace). Většina krabicových či pronájmových řešení běžné integrace obsahují. Pokud však budete potřebovat například napojit dopravce z některé méně obvyklé země, můžete se lehce dostat do slepé uličky. Podobná situace může nastat i s méně obvyklými podnikovými systémy. Budete-li potřebovat nastavit trochu jiné procesy, než jsou obvyklé, pravděpodobně také narazíte na omezení krabicových řešení.

Pronájmové či krabicové řešení často mívají svůj systém uzavřený či nesnadno přístupný, proto může být obtížné integrovat potřebné systémy či procesy. Budete-li chtít něco navíc, službu si ve většině případů budete moci dokoupit. Ve složitějších případech bude nutné zaplatit programátora, který vám funkcionalitu navíc nakóduje.

Naproti tomu e-shopy na míru s tímto problém nemají a integrovat můžete téměř cokoliv. Díky tomu můžete provázat celý interní softwarový ekosystém s vaším e-shopem, a to vše ještě napojovat na třetí strany. Umožňuje to pak téměř neomezené škálování procesů a v případě potřeby velkou míru možné automatizace.

Lepší uživatelská přívětivost

Existuje řada UX pravidel, která budou aplikovatelná napříč všemi e-shopy (košík vpravo, navigace vlevo či napříč stránkou pod logem,…). Na druhou stranu nic není univerzální a každá cílová skupina je trochu jiná. V hlavních bodech se asi nebudete chtít odchýlit od standardu, který budou mít zapracovaná i krabicová či pronájmová řešení.

Pokud ale budete chtít váš konverzní poměr pošťouchnout ještě o pár dalších desetinek, bude nutné si začít hrát i s větším detailem. Tam už je často jedinou šancí řešení na míru, které vám dává možnost nejen mít vše přizpůsobené cílové skupině, ale hlavně si to pořádně otestovat. Možnost snadného testování je jednou z klíčových výhod prodeje přes e-shop.

Unikátní grafický design

Grafický design je často velmi subjektivní věcí. U e-shopů je klíčové dokázat spojit dva aspekty - grafický a funkční design. Hezký e-shop sice může na první pohled návštěvníka zaujmout, musí však být také v souladu s funkčností a návštěvníka dovést k nákupu. Právě kombinace vzhledu a funkčnosti může být na pronájmových či krabicových řešení složitá.

Na druhou stranu je nutné si nalít čistého vína. E-shop na míru zase může svádět ke zbytečnému upínání se na grafickou část designu a potlačení té funkční, což ale nepovede ke kýženým výsledkům. Proto je vždy nutné si dobře rozmyslet, co je primárním cílem, a skloubit grafickou i funkční část designu.

Rozsáhlé produktové portfolio

Máte desítky tisíc či ještě více produktů? U krabicových řešení můžete v takovém případě narazit na limity, které se nejčastěji objevují ve třech rovinách:

  1. Finanční - Při větším rozsahu portfolia budete za řešení platit více peněz. Problém nastává zejména pokud část portfolia nemá tak velkou obrátku a vlastně vám generuje náklady jak na straně e-shopu, tak i skladování.
  2. Výkonová - E-shop bude pomalý, protože není koncipován na to, aby pracoval s takto velkým objemem zboží.
  3. Funkční - Tuto část je nutné rozdělit do zákaznické a administrátorské. Z pohledu zákazníka může být problém v těžké orientaci v rozsáhlém portfoliu, nedostatečné možnosti filtrovat produkty a celkové nepřehledné navigaci v portfoliu produktů. Z pohledu e-shopových administrátorů může být problém s nesnadnou správou takto velkého portfolia, jelikož opět mohou chybět funkce pro filtraci, pro hromadné úpravy či určité formy automatizace.

Narazit na podobné zkušenosti můžete samozřejmě i u řešení na míru. Nicméně pokud budete mít kvalitně zpracovanou dokumentaci a s rozsahem portfolia se bude pracovat již od počátku, tak se dá těmto problémům předejít.

👉 Prohlédněte si e-shop na míru pro Rodinné balení

Mezinárodní prodej

E-shopy v současné době umožňují vaše podnikání velmi rychle rozšiřovat do mezinárodního prostředí. Nicméně mezinárodní prodej klade na e-shopy nové nároky, které je třeba splňovat jak z legislativního a zákaznického hlediska, tak z hlediska interních procesů. 

Krabicový či pronájmový e-shop přizpůsobený již na míru prodeji v mezinárodním prostředí vám může v začátcích ušetřit mnoho starostí a vlastně může být velkou výhodou pro začátek. Nicméně s postupem času začnete zjišťovat, že narážíte na drobné limity, které často spolu s růstem tržeb v určitém regionu přerostou v zásadní limit. Jedním z takových může být omezená integrace lokálních dopravců či platebních způsobů.

Je však nutno podotknout, že pokud se rozhodujete pro mezinárodní e-shop a ještě jste žádný takový neměli, je asi lepším řešením začít s něčím hotovým, než se rovnou pustit do řešení na míru, u kterého je potřebná určitá expertíza, která vám pomůže správně artikulovat požadavky na vývoj.

Kontrola nad náklady

Finanční investice je při vybírání vhodného řešení důležitým aspektem. V počáteční fázi budou vždycky výhodnější krabicová či pronájmová řešení. Z dlouhodobého hlediska tomu už tak být nemusí z několika důvodů. U pronájmových řešení často platí:

  • Nutnost platit stále za pronájem, který se postupem času může zvyšovat.
  • Nutnost platit více při větších tržbách, počtu položek či přenesených datech.
  • Nízká možnost ovlivnit vývoj - často platíte za funkcionality, které ani nevyužijete.

U e-shopu na míru se s velkou částí těchto věcí nesetkáte, nicméně je potřeba říci, že bude nutné za vše platit a velmi dobře si hlídat náklady. Důležité je si také uvědomit, že e-shopové řešení není něco, co jednou vytvoříte a už do něj nikdy nebudete muset investovat. Vždy je potřeba plánovat nejen počáteční investici, ale i investici na udržování a rozvoj. Proto si pečlivě rozmyslete, co se vám vyplatí.

Mít, či nemít e-shop na míru?

Jediná pravda, kterou zde nalezneme, je, že záleží na situaci. Ano, pro někoho může být e-shop na míru nutností, pro druhého zbytečným plýtváním jak finančními, tak časovými zdroji. Zvolit řešení na míru často bývá přirozeným krokem ve vývoji podnikání - pronájmové řešení může být vhodným startem, ale s růstem e-shopu a celkovou expanzí podnikání přestane stačit. Každá cesta má svoje výhody a nevýhody.

Pokud si nejste jistí, která varianta je pro vás ta správná, neváhejte se nám ozvat. Probereme s vámi možnosti a navrhneme to nejlepší řešení.

Vít Rabiňák
PA Specialist Teamleader
Chcete vědět více?
Ozvěte se nám na info@newlogic.cz

Přihlašte se
k našemu newsletteru.

Děkujeme, nyní jste přihlášení k newsletteru!
Jejda, něco se nezdařilo, možná už je váš email přihlášený
Obchodní oddělení+420 776 872 777
Kontaktní e-mailinfo@newlogic.cz